-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10970 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

عيب جويي و غيبت كردن افراد و شخصيت هاي سياسي و مذهبي و هم چنين اساتيد ومعلمان چه حكمي دارد؟

عيب جويي از كسي كه حاضر نيست غيبت و از گناهان كبيره محسوب مي شود, از اين روي شايسته است عيب دوستان يا هر كسي ديگر را به طور آرام و مؤدبانه و در خلوت به خود او تذكر دهد ((يا ايها الذين آمنوااجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا و لا يغتب بعضكم بعضا أيحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتافكرهتموه و اتقوا الله ان الله تواب رحيم ; اي كساني كه ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد, زيرا بعضي ازگمان ها گناه است و هرگز ( در كار ديگران ) تجسس نكنيد و هيچ يك از شما ديگري را غيبت نكند آيا كسي از شمادوست دارد كه گوشت برادر مرده خويش را بخورد؟ همه شما از اين امر كراهت داريد, تقواي الهي را پيشه كنيد كه خداوند توبه پذير و مهربان است .)) (1

هم چنين افشاي معايب شخصيت هاي سياسي و ديني و غير آنان در صورتي كه معايب و فساد آنان علني نباشد, و به تعبير ديگر ظاهر الفسق نباشد, جايز نيست و غيبت آنان محسوب مي شود, البته در حضور آنان اشكالات را با خودشان مي توان مطرح كرد و جواب شنيد . امير المؤمنين علي (ع ) مي فرمايد: ((أما حقّي عليكم فالوفاء بالبيعه و النصيحة في المشهد و المغيب و الاجابة حين أدعوكم و الطاعة حين آمركم ; اما حق من بر شما اين است كه به بيعتي كه با من كرده ايد وفادار باشيد و مرا نصيحت كنيد, مخفيانه و روبروي مردم و وقتي كه شما را براي كاري خواستم اجابت كنيد و وقتي كه به شما امر كردم اطاعت كنيد.

پس مي توان در حضور مسئولين مملكتي عيب ها و نقص ها را مطرح كرد و آنان را استيضاح كرد , اما غيبت كردن از آنان جايز نيست .

غيبت كردن از استاد هم حرام است و جايز نيست و احترام استاد لازم و واجب است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.